Monteverde en de Pacific Coast

21 november 2011 - Sámara, Costa Rica

Hallo volgers!

Onze 2 dagen aan de kust zitten er bijna op. Morgen laten we de kust echt achter ons. Vandaag een ritje gemaakt langs de kust, mooie stranden onderweg gezien. Onderweg even een stop gemaakt en lekker genoten van de mooi en fijne golven van de Grote Oceaan! Totaal niet verwacht, maar onderweg zagen we wat in de bomen bewegen...en het bleek een hele groep met brulapen te zijn. Ze hingen vrolijk in de bomen boven de weg! We hadden al eerder brulapen gezien, maar niet zo dichtbij en actief als  nu. We hebben er even heerlijk bij staan te kijken en te genieten.

Voordat we bij de kust aankwamen hebben we de afgelopen dagen onszelf vermaakt in Montverde. Dit is een nevelwoud hoog in bergen. We sliepen in een knusse lodge, redelijk afgelegen want we moesten eerst 5 minuten nog iets hoger de bergen inrijden over tot nu toe de steilste weg en deze weg was ook nog eens onverhard...Maar boven hadden we een mooi uitzicht over het dal. In het dorpje wat vlakbij lag kon je tal van activiteiten ondernemen. We hebben daar een kleine slangentuin bezocht, met daarbij de meest voorkomende slangen van Costa Rica. Er is in de buurt van het park ook een voederplek voor kolibries gemaakt. En hier komen heel veel van deze vogeltjes op af! Hier hebben we dus heel veel foto`s gemaakt...want het zijn enorm fotogenieke vogeltjes, en heel kleurrijk als ze in het zonnetje draaien. Hier hebben we ons dus erg vermaakt!

De dag erop in Monteverde hebben we `s morgens een flinke wandeling gemaakt. (ja..we wandelen heel wat af hier!) Het was een erg mooie wandeling en ook erg afwisselend. Omdat het in het nevelwoud was, hebben we ook een deel van de wandeling met ons hoofd in de wolken gelopen! En even later liepen we dan weer in de zon. We hebben ons drie uur lang heerlijk vermaakt daar. We hebben ook nog over een hangende brug gelopen, dit is een brug gespannen boven de vallei. Hierdoor heb je overal bomen om je heen zowel onder, voor, achter en naast je. Je hebt echt het idee dat je midden in de natuur staat. Onze wandeling kwam ook nog langs een waterval. Onderweg nog kapucijneraapjes gezien en brulapen gehoord.

Er groeien heel veel verschillende bomen in het nevelwoud en het grappige is ook nog dat op elke boom wel een ander plantje erbij groeit. We hebben inmiddels geleerd dat een gemiddelde boom 70 verschillende soorten plantjes/bloemetjes bij zich draagt. Jullie kunnen je vast voorstellen dat dat een leuk en mooi gezicht is.

`s Middags zijn we nog naar een vlinder-en kikkertuin geweest. We kregen een rondleiding met veel informatie over de verschillende vlinders en kikkers. Helaas voor ons zaten de kikkers achter glas, dus foto`s lukken dan niet erg. En we mogen toch al niet klagen...want een aantal dagen geleden op de avond van ons vorige blog-bericht kwamen we in de hoteltuin onwijs veel kikkers en een slang tegen. We hebben toen dus veel leuke foto`s kunnen maken. Inmiddels ook geleerd dat onze favo roodoogboomkikker verschillend van kleur is op zijn flanken, aan de pacifische kant is deze kikker oranje, aan de caribische kant blauw.

Om trouwens bij Monteverde te komen en weer te vertrekken hebben we ruim een uur over een onverharde weg gereden. En dan was de terugweg (via een andere route als heen) nog erger. En als we zeggen erg...dan bedoelen we ook erg...De weg (welke weg?) bestaat voornamelijk uit kuilen...hobbels en ooit hebben ze bedacht om deze weg te laten bestaan uit stenen...geen kleine steentjes...maar keien...zoals het beschreven staat lijkt het misschien mee te vallen, maar dat is niet zo. We hebben niet harder kunnen rijden dan gemiddeld 15 km p/uur. En vaak moesten we stapvoets door de kuilen rijden. Avontuurlijke route dus, maar wel met mooie uitzichtpunten. Nu denken jullie misschien dat de rest van de wegen mooi geasfalteerd zijn...niet echt. Eigenlijk bij ieder hotel moeten we minstens 1 stuk over een onverharde weg. Gelukkig hebben we een goede auto hiervoor!

We worden eigenlijk iedere dag wel gewekt door allerlei vogeltjes die hier zijn, maar vanmorgen zijn we voor het eerst gewekt door brulapen. Dit geluid hadden we al wel eerder gehoord, maar niet `s morgens zo dicht bij het hotel. Was wel grappig. We worden trouwens iedere dag zo tussen 5 en 6 "gewekt" door allerlei dieren. Uitslapen is er dus niet echt bij. Het is hier ook al licht om 5 uur. We hebben ons wel aardig aangepast aan dit ritme, `s avonds vroeg naar bed en dan `s morgens vroeg weer op!

We kijken uit naar de volgende dagen, want dan gaan we heel wat vulkanen bezoeken. Te beginnen morgen bij Rincon de la Vieja.

Gisteren hebben we ook allebei even onze moeders gesproken, dat was erg fijn!! XX

Wij gaan hier nog even lekker verder met genieten!

Groetjes en tot het volgende berichtje!

ps: jullie kijken misschien uit naar een berichtje van onze kant, maar wij vinden jullie reacties ook altijd erg leuk!!

@Heleen: die pepernoten enzo die missen we gek genoeg niet zo...misschien omdat we daar eigenlijk helemaal niks van meekrijgen (af en toe zien wij wel een verdwaalde kunst kerstboom). We genieten hier trouwens wel van versgemaakte sapjes, zoals van ananas-sap. Dat maken ze hier vers voor je klaar...zo heerlijk!

1. Maarten:
    21 november 2011
    Vet!

Nevelwoud, luiaard (vorige update, ja, ik weet het), kolibries, brulapen en nog zo wat. Kan echt niet wachten tot de foto's gesorteerd zijn!

Belangrijkste vraag: welke roodoogboomkikker is mooier?
  2. Diny:
    22 november 2011
    Oh wat maken jullie veel mee zeg, geweldig. Als ik het zit te lezen dan denk bestaat dit nog netzoals de weg met keien, maar dat bedoelde ik nou KIJK HEEL GOED uit. Ik vind jullie foto's ook zo mooi ik hoop de rest van de serie ook nog te mogen zien. Nou Christa en Mark geniet nog van jullie vakantie.

Groetjes Diny
  3. Heleen:
    22 november 2011
    Wat blijft het toch leuk om jullie ervaringen te lezen. En hierdoor een klein beetje mee genieten van jullie vakantie.
    En als ik het zo lees dan is het heel verstandig van jullie geweest dat jullie hebben geoefend in Nederland met autorijden...

Ohhh heerlijk die verse sapjes!!! En natuurlijk veel gezonder dan al die pepernoten. Kan je niet zo'n lekker sapje meenemen? Haha!!

Tot.... de volgende blog denk ik.

Groetjes Heleen.
  4. Papa Mama:
    23 november 2011
    Hoi lieverds Wat een mooie foto van de kolibrie. Ook de andere foto!s zijn erg mooi. wij zijn erg benieuwd naar de vulkanen. en het bellen was inderdaad erg fijn.Wij genieten op afstand wel mee. En ik ben het met Heleen eens je mag best wat van die sapjes meenemen. Heel veel liefs van ons