Up to Botswana

26 september 2012 - Francistown, Botswana

Hoi hoi beste volgers thuis!

Hoe gaat het met jullie? Hier gaat het prima! Dit is ons eerste avond in Botswana. Vandaag een lange reisdag gehad, met de bekende douane formaliteiten bij de grens…dit duurde vandaag ongeveer een half uur…papiertje hier invullen, papiertje daar invullen, stempeltje hier, stempeltje daar…maar goed, dan ben je wel de grens over!

Onze vorige verhaaltje eindigde met de brand in het naastgelegen natuurgebied Welgevonden (hier worden de Big 5 game drives gehouden vanaf Kololo vandaan). Gelukkig voor Kololo Game Reserve en voor ons is de brand die nacht geblust. Het personeel van Kololo is tot 4.00 `s nachts in de weer geweest! In totaal is 20.000 hectare verloren gegaan van de 40.000 hectare die het gebied Welgevonden groot is.

De ochtend na de brand hebben we wel een kleine game drive op het park van Kololo zelf, helaas weinig gezien, omdat de dieren ook massaal op de vlucht waren geslagen. Na de gamedrive eerst ontbeten, rond half 10 en vervolgens hebben we de mountainbikes gevraagd en zijn we gaan fietsen! Het was echt geweldig! Eigenlijk wat we `s morgens niet hebben gezien, kwamen we nu vrijwel gelijk tegen. Dus stonden we ineens naast een giraffe…echt te gaaf, zo samen op de fiets en dan zulke mooie dieren zien. Stukje verder gefietst…nou ja gefietst…dat valt nog niet mee om door rul zand en losliggende stenen te fietsen…maar vrijwel gelijk na de eerste giraffe kwamen we er nog 2 tegen! En om het helemaal af te maken, kwamen we ook nog een groep zebra`s tegen. Echt helemaal tof!

Na de fietstocht lekker geluncht met heerlijk uitzicht en vervolgens een middagje heerlijk gerelaxt bij het huisje. Boekje erbij, drankje erbij, echt heerlijk vakantie. En wat de vakantiebeleving nog wat beter maakt…het heerlijke uitzicht…kijk je op van je boekje, zie je gewoon 3 olifanten voorbij lopen (wel achter een hek hoor!) en hoor en zie je de gehele tijd vogels om je heen. Ook loopt er allerlei “klein” wild rondom ons huisje, zoals een Kudu en een impala!

In de middag hebben we nog wel een gamedrive gedaan naar Welgevonden. We hebben een deel evenwijdig aan het verbrande gebied gereden, dat zag er echt bizar uit. Aan de ene kant van de weg groen, aan de andere kant van de weg zwart…echt een triest gezicht. Sommige delen lagen gewoon nog na te smeulen, daar zagen we nog witte rook.

Helaas ook hier niet veel gezien, maar dat komt vooral door de brand. De gamedrive eindige wel echt super, met 3 olifanten.  1 daarvan die kwam tot vlak voor de jeep…dat blijft toch stiekem wel een beetje spannend….want dan zijn ze pas echt groot!

De volgende ochtend zijn we op tijd vertrokken, want zoals het verhaaltje begint, hadden we een lange reisdag. De wegen in Botswana zijn net zo goed als in Zuid-Afrika, dus konden we lekker doorrijden. Wat bij ons een 80 kilometerweg zou zijn, daar mag je hier 120!

Onderweg in Zuid-Afrika nog even afscheid genomen van de leuke Afrikaanse taal, dat blijft toch erg grappig om op de borden langs de kant van de weg, zoals de rivier “ Koffiewater” die we tegenkwamen of het dorpje  “ Speculatie”.

Morgen vertrekken we naar Nata, dat is maar een kort ritje, erg fijn vooruitzicht. Daar zitten we dan lekker 2 nachtjes. We zijn erg benieuwd wat we daar allemaal gaan zien en beleven!

Groetjes van ons uit een super zonnig Botswana. En trouwens ook best warm, een graad of 33!

1. Yvonne:
    26 september 2012
    Hoi daar. Hier is het goed hoor. Flink gestormd zaterdag. Nu wel fris maar zonnig vandaag. Leuk om jullie behalen te lezen.
  2. Ron en Yvonne:
    26 september 2012
    De storm was maandag Von was even abuis haha.Gaaf hoor de foto's :-)..veel plezier nog!
  3. Renate:
    28 september 2012
    Hoi mark en christa!!

Jammer van de branden zeg echt zonde!! Verder klinkt het wel echt super. Hihi en een beetje bekend nu wij hier zitten . Hier is t ook super. We gaan nu het addo elegant park in op zoek naar wild. Gister een kudu en springbok carpacciotje op ;) lekker genieten samen!!!

Liefs