Vogels, vogels en de laatste paar nachtjes!

27 november 2011 - Puerto Viejo De Sarapiqui, Costa Rica

Hallo Volgers,

Na een aantal dagen zonder wifi hier weer een berichtje van ons. Waarschijnlijk de laatste, want morgen hebben we de laatste overnachting in San Jose.

Na de vulkaan Rincon de la Vieja zijn we vertrokken richting de vulkaan Arenal. Deze vulkaan is de enige vulkaan in Costa Rica die bestaat uit een complete kegelvorm. Zou dus erg leuk zijn geweest als we heel even het topje hadden kunnen zien...maar helaas het weer zat niet mee. De gehele tijd is het rondom de vulkaan bewolkt geweest. Het leek meer alsof de vulkaan een deken van wolken over zich heen had getrokken en diep lag te slapen.

We hebben nog wel een wandeling gemaakt richting de lavavelden. Dit was voor ons wel bijzonder om te zien, want we liepen over zwart, vulkanisch gesteente. Hierna een wandeling gemaakt door het aangrenzende regenwoud. Via een zeer modderige route hebben we weer een aantal vogels gezien, o.a. 1 die zeer veel verschillende geluiden kan maken, oa het geluid van een knetterende elektriciteitsdraad. Echt heel grappig. Via ons vogelboek weten we inmiddels dat dit een Montezuma Oropendola is. Google geeft jullie vast verder uitleg, voor degene die niet weet wat voor vogel het is! Verder kwamen we ook ineens 2 zwijnen tegen en veel vogels gehoord, zoals de toekan.

Na de vulkaan Arenal zijn we vertrokken richting Puerto Viejo de Sarapiqui. Vlakbij ons hotel hebben we de dag van aankomst gewandeld in Selva Verde. Tijdens deze wandeling hebben we voor het eerst zelf 2 soorten pijlgifkikkers gespot. We kwamen meerdere malen de Blue-Jeans Dart Frog en de Black and Green Dart Frog tegen. Lekker foto`s gemaakt en verder gewandeld, maar na een half uurtje begon het te gieten van de regen...poncho`s aan maar dit mocht niet echt helpen. Het wandelpad was al modderig, maar tijdens onze wandeling terug stond het binnen no-time compleet onder water. Het was trouwens voor het eerst dat we tijdens een wandeling zo`n onwijze stortbui hebben ontvangen.

Na deze bui maar doorgereden naar het hotel, een grappig opgezet complex van huisjes, met een eigen veranda met weer een hangmat. Heerlijk! Bij dit hotel hebben ze ook een voederplaats voor vogels en hier hebben we de eerste middag weer een aantal nieuwe vogels gespot! De leukste komen hier voorbij gevlogen: knalgroene, knalblauwe, zwart met een brandweerrode rug en vele anderen. Dus in de middag hebben we ons hier wel erg vermaakt. Aan het eind van de dag geteld: we hebben 5 voor ons nieuwe vogels gespot. Jaja...we worden echte vogelkenners...dat hadden we ook niet echt gedacht aan het begin van onze vakantie. Maar leuk is het wel!

`s Morgens vroeg leggen ze ook alvast wat fruit neer op het voederplankje en vanmorgen kwamen er zomaar 3 toekans (Collared Aracari) aanvliegen. En niet de "standaard" toekan die we tot nog toe hadden gezien maar een voor ons onbekende. Ook de mensen om ons heen (vogelspotten doe je nooit alleen, haha!) werden helemaal enthousiast. Even later zagen we ook nog de "gewone" toekan. Verder zullen we jullie niet vermoeien met welke vogels we in de ochtend tegenkwamen, haha!

Na het ontbijt gaan wandelen in een nabijgelegen regenwoud. Hierbij over een 262 meter lange hangende brug gelopen! Was even spannend, want die bruggen wiebelen enorm. Leuke wandeling gemaakt, we kwamen onderweg nog wat enge spinnen tegen (echt enorme spinnen) en er leven in Costa Rica ook enorme insecten en die vlogen ons daar ook voorbij, nu ook eindelijk een foto van.

Na deze wandeling doorgereden naar Heliconia Island, in ons boek stond beschreven dat dit een mooie tuin was met zeer veel verschillende heliconias en andere leuke bloemen. Het bleek toen we daar aankwamen een klein hoteltje te zijn dat gerund werd door Nederlanders. We hebben eerst een wandeling gemaakt door de tuin, onderweg kwamen we een luiaard tegen en hebben we ook een mooie uil gezien. Verder natuurlijk veel bloemen! We hebben daar geluncht en in de tussentijd even gezellig gekletst met de eigenaren.

`s Middags terug bij het hotel kwamen we onze derde soort toekan tegen, deze heeft de mooiste snavel vinden wij. Maar tot nog toe hadden we hem nog niet gezien, toch nog gelukt! Deze heet de Keel-Billed Toucan.

Morgen gaan we op stap richting San Jose, tijdens onze rit willen we nog een stop maken bij de Poas-Vulkaan. Hopelijk krijgen we die wel te zien!

We gaan nog even genieten van onze laatste paar dagen in Costa Rica!!

Groetjes van ons

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nicole:
    30 november 2011
    wat een schitterende foto's allemaal.
    Ik denk dat jullie straks elk weekend in de Oostvaarderplassen gaan rondlopen met een verrekijker om je nek om vogels te spotten, haha.
    Helaas zit het er bijna op. Goede reis terug!

groetjes Nicole