Los Angeles

1 juli 2010 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

LA, onze laatste stad van de vakantie. Tevens ook de grootste stad die wij bezoeken en dat merk je aan alles! Maar eerst even 2 dagen terug, vanuit Palm Springs gingen wij via San Diego naar Los Angeles. Dit is een kleine omweg maar was het zeker waard. Aan het begin van de dag in Palm Springs was het nog zonnig en 's morgens al bijna 30 graden, maar bij de kust aangekomen in San Diego was het bewolkt en maar 16 graden! Dit viel wel even tegen en zijn toen maar gelijk via de kust verder gereden naar LA. Later op de snelweg vielen 2 dingen op, de brede 5 baans wegen en de drukte daarop. Iedereen rijdt kort op elkaar (bumperkleven) en rechts inhalen is ook geen probleem.

Dat LA groot is is goed te merken op de snelweg, wij hebben namelijk ongeveer 1.5 uur over de snelweg gereden vanaf het begin van LA tot aan ons hotel. En dat zonder file! Die dag hebben wij verder niet veel meer gedaan.

Gisteren zijn wij LA ingegaan en begonnen in Santa Monica, hier eindigd de Route 66, ligt het strand en kan je ook leuk winkelen. Het strand hebben wij niet veel gezien vanwege de dikke wolken die hier hangen, maar Santa Monica is wel gezellig om doorheen te lopen. In de middag verder gereden naar Beverly Hills, jep de grote huizen, auto's en rijke mensen! Hier onze auto even laten parkeren naast een Rolls-Royce en een Ferrari en lekker langs de veel te dure winkels aan de Rodeo Drive gelopen. Toen maar op zoek naar het Hollywood bord, was makkelijk te vinden maar niet zo makkelijk op de foto te zetten, er zijn niet veel mogelijkheden om te parkeren bij het bord. Later in de middag naar de Walk of Fame geweest, hele lange straat met de namen van beroemdheden (en onbekende voor ons) in stervormige stoeptegels. Hier was het heel erg druk maar wel gezellig. Verder geen beroemde mensen gezien...

Onze laatste dag in LA begon helaas weer bewolkt. Vandaag zijn we gestart richting het zuiden van LA, richting Long Beach. Zonder problemen daar aangekomen. We hebben daar een klein rondje gelopen, je kon daar vanalles doen, zoals een Aquarium bezoeken of een rondvaarttocht maken waar je walvissen mee kon zien...alleen is dit niet de tijd van het jaar om walvissen te zien...dus is het vrij zinloos om dat te gaan doen! Hebben wij dus ook niet gedaan. Na ons rondje zijn we op stap gegaan naar Manhattan Village, een shopping center. Winkelen hadden we deze vakantie namelijk nog haast niet gedaan...op alle winkels in Las Vegas na dan, maar daar was het meeste onbetaalbaar.

We hebben er eerst heerlijk geluncht en toen het winkelcentrum opgezocht. Niks gekocht, maar was gezellig om even lekker op ons gemak te winkelen. Ook fijn was dat je er gratis kon parkeren, ook wel eens fijn, want in LA moet je echt overal flink betalen om te parkeren.

Na het shoppingcenter had Christa nog geen genoeg van het winkelen en zijn we nog een keer richting Santa Monica gereden. Dat zag er namelijk gisteren gezellig uit en nu wilden we er even wat langer rondkijken (en winkelen). Duurde alleen even voor we er waren, dit keer hadden we voor het eerst echt file in LA. En toen konden we ook nog geen parkeerplek vinden. Uiteindelijk zagen we een vrij parkeerterrein...maar daar moesten we $20 voor betalen en dat vonden we voor een paar uur net iets teveel! Stukje verder gereden en toen kwam het toch nog goed. Nog lekker geslenterd door Santa Monica en toen weer terug gereden naar het hotel.

Onze vakantie is echt omgevlogen, maar het was echt geweldig leuk om hier 3 weken te zijn. We hebben zoveel verschillende dingen gezien en gedaan, en ook nog zoveel dingen niet gezien en niet kunnen doen...dat we eigenlijk zo weer terug zouden willen om bv wel de 17-mile Drive langs de kust te rijden, wel het Las Vegas-sign bord op de foto te zetten (dat zijn we nu vergeten), wel langs Death Valley te gaan en zo kunnen we nog heel veel dingen opnoemen! Maar we hebben een heerlijke, leuke, mooie en onvergetelijke reis gemaakt!

Verder gaan we die maffe Amerikanen zeker missen. Hun "Absolutely" en "Amazing" bleken echt een stopwoordje waar wij iedere keer erg om konden lachen. Ook alle reclames op de tv zijn echt te grappig en zooo nep. Vooral die over voeding gaan, want alles maken ze hier "gezond" dus in hun ogen zonder vet...maar vervolgens stoppen ze er zoveel suiker in! Daar moeten we in Nederland wel weer aan wennen, want als we hier koffie met een smaakje bestellen bij bv Starbucks dan hoeven we er niet eens suiker in te doen, zo zoet is het van zichzelf al. Wij moeten dus wel erg lachen om die zogenaamde gezondheidshype. Zolang je hier nog voor $11 met z`n tweeën kan eten bij de McDonalds...zal het nog wel even duren voor iedereen hier gezond gaat eten. 1 drankje gaat Christa ook zeker missen: Raspberry Icetea, dat is hier zo enorm lekker!

Morgen hebben we nog een ochtend om LA te zien en in de middag vliegen we terug naar huis.

Tot ziens in Nederland, we hebben er van genoten!!

1. Kirsten:
    1 juli 2010
    Hey Mark en Christa,

Wat jammer dat het er nu voor jullie op zit, die 3 weken zijn inderdaad veel te snel omgegaan. We hopen dat jullie net als wij veel waanzinnige fotos hebben gemaakt! (zoals het bord in Las Vegas ;-) Je mag een kopietje hebben hoor. :-D )
    Nu nog de lange reis voor de boeg, heel veel plezier die laatste dag! Groeten en tot in Spijkenisse.
    Kirsten en Maarten