Zand, zand, zand!

12 oktober 2012 - Sossusvlei, Namibië

Hoi Hoi,

Hoe gaat het met jullie? Hier gaat goed, in een zeer warm Namibië. We hebben vooral veel zand gezien de afgelopen dagen! In Swakopmund zijn we op zoek gegaan naar de little 5. Zo heette tenminste de tour volgens het boekje. Maar de tocht is zoveel meer. Uiteindelijk 1 van de leukste dingen die we deze vakantie hebben gedaan.

`s Morgens om 8.00 werden we opgehaald, samen met een jong stel uit Duitsland. Samen met hun en de gids uit Namibie was het gelijk erg gezellig in de auto. Net buiten Swakopmund zijn we de duinen ingereden. Zo reden we gelijk over een enorme zandvlakte.

In het begin gingen we op zoek naar kleine beestjes, en gelijk een gekko gevonden. Verder nog wat andere gekke beestjes gevonden, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien!

Vervolgens zijn we gestopt op een open vlakte, met aan de ene kant hoge duinen en verder wat bosjes. Hier mochten we zelf op zoek naar kameleons. Lastig te vinden beesten, maar de gids heeft er 2 gevonden. Hihi, echt grappige dieren. Verder kwamen we nog een grote schorpioen tegen, zelfs de gids schrok er even van.

Vervolgens was het eigenlijk tijd om terug te gaan, maar de gidsen hadden er zo`n zin in (we waren met 2 auto`s) dat ze eerst nog even op volle snelheid over de duinen gingen rijden…echt te gaaf, steil omhoog, steil omlaag, bochtjes…heerlijk, het leek af en toe alsof we in het schommelschip in de efteling zaten! Bij een hoge duinpan zijn we vervolgens gestopt en werden er planken uit de auto gehaald. Wax erbij…en toen mochten we ook nog liggend op zo`n bord van de duin afglijden. Mark heeft het wel gedaan, maar Christa niet meer. Het boarden en crossen door de duinen hoorde niet meer bij wat wij geboekt hadden…maar we hebben echt een reuze gezellige dag gehad. We zouden oorspronkelijk om 13.00 terug zijn, maar dat is uiteindelijk pas 14.30 geworden.

Na de tocht eerst in Swakopmund geluncht en vervolgens even een rondje door de stad gelopen. Aan alles kun je merken dat het Duits is, maar je ziet het ook erg terug in de gebouwen.

Donderdag zijn we vertrokken naar de Sossusvlei. Dit gebied bestaat uit rode duinen, die over een heel groot gebied lopen. De route ernaartoe vanuit Swakopmund was echter vreselijk, dus in de middag konden we helaas niet meer het gebied in. De route bestond alleen maar uit gravelweg…en op sommige stukken ook nog eens heel slecht…dus we konden absoluut niet doorrijden. Overigens was het wel een mooie route, ook een stuk door de bergen gereden.

Vrijdag zijn we wel de duinen ingetrokken. Je mag het park pas in als het zonnetje opkomt (6.30) en dan kun je via een asfaltweg(!) de route rijden tot aan het eind (60km). Dat is nog niet het echte einde, want dan kun je of met een 4X4 of met een jeep naar de echte “vlei” gebracht worden. We hadden van het hotel een ontbijtpakketje meegekregen, zodat we al om 6.00 wegreden om op tijd bij de gate te zijn!

Onderweg tijdens die 60 km rijd je al tussendoor de duinen. Vanwege de laagstaande zon, krijg je dan hele mooi schaduwen over de duinen heen. Ook nog een stuk duin beklommen…maar dat viel niet mee! Toen door richting Dead Vlei, we hebben het niet zelf geavontuurd met onze auto, maar hebben ons lekker laten rijden. Dead Vlei is een opgedroogd zoutmeer, waar ooit bomen groeiden. Maar die “vlei” is uitgedroogd en de bomen ook. Ze krijg je een beetje spookbomen, zwart, maar dan op een grote vlakte met hele hoge rode zandduinen als achtergrond. Lastig voor te stellen dat het mooi is misschien, maar wij vonden het super. Anders moet je op google even zoeken op dead vlei! Moet er wel even bijzeggen dat het een kilometer lopen was…dat is op zich niet zoveel, maar wel in de brandende zon (ook al was het pas 8.30) en door warm rul zand…we hadden gelukkig veel water bij ons.

Onderweg hebben we ook een stop gemaakt bij de sossusvlei zelf, hier stond zelfs nog een beetje water op de zoutpan. Inmiddels was het 10.15 en hadden we het erg warm gekregen. Terug met de jeep richting de auto, het was alleen inmiddels heel hard gaan waaien. En wat krijg je als je midden in de woestijn staat met alleen maar zand om je heen…dan wordt je in de jeep (die open is) compleet gezandstraald!

In de middag waren we weer terug bij de lodge en hebben we eerst nog even lekker geluncht en nu zitten we lekker relaxt bij het huisje. Het is momenteel echt te warm om ook maar iets te doen, zelfs van het typen momenteel krijgen we het warm!

We genieten momenteel nog even volop van Namibië, de vakantie gaat ineens heel erg snel! Morgen op stap naar Windhoek, voor onze laatste overnachting. Zondag vliegen we weer terug naar Nederland en dan zien we maandag Nederland weer!

Namibië is echt een mooi land. Er is een enorme verscheidenheid aan natuur en aan dieren en we hebben wegens tijdgebrek nog heel wat mooie dingen moeten laten gaan, maar…hierdoor is er nog genoeg te doen tijdens een nieuwe vakantie!

1. Nicole Michielsen:
    13 oktober 2012
    Hoi, wat jammer dat het eind in zicht is. Het klinkt allemaal zo leuk. Wat hebben jullie veel gezien en gedaan!
    Nog veel plezier en een hele goede reis terug. Bereid je voor op regen, en regen.

Groetjes Nicole